Lambretta Forum Belgium
Lambretta Forum Belgium
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Lambretta Forum (Multilingual)
 Technical
 kan niet meer starten........
 Forum Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 01/08/2006 :  09:28:13  Show Profile
Sam, de scooter is van '57.
en volgens mij nog origineel spul, dus.....vervangen he,
groeten

quote:
Originally posted by LambrettaSam

ja raar dat het zo een paar dagen perfekt ging en nu niet meer...Maar hoe oud zijn die spullen? Beste is volgens mij nieuw kopen zo ben je zeker dat je geen last meer zal ondervinden bij de ontsteking!

Lambretta greetings,
Sam
Lambretta Club Belgium Member

Go to Top of Page

michel
Moderator

186 Posts

Posted - 01/08/2006 :  11:37:27  Show Profile
bijna 48 eur voor een bobijn, is veel geld.
Zoals ik kan zien is het een gewone standaard bobijn , die heb ik op een beurs 17 eur (nieuw) betaald. Een gewone 6volt bobijn.
De condensator is ook standaard (6 volt) en moet ook voor 5 a 10 eur te vinden zijn.

HT = high tension
HS = hoogspannings spoel
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 01/08/2006 :  12:48:34  Show Profile
is 12 volt systeem bij mij

quote:
Originally posted by michel

bijna 48 eur voor een bobijn, is veel geld.
Zoals ik kan zien is het een gewone standaard bobijn , die heb ik op een beurs 17 eur (nieuw) betaald. Een gewone 6volt bobijn.
De condensator is ook standaard (6 volt) en moet ook voor 5 a 10 eur te vinden zijn.

HT = high tension
HS = hoogspannings spoel

Go to Top of Page

michel
Moderator

186 Posts

Posted - 01/08/2006 :  17:14:52  Show Profile
Zou dat dan niet te vinden zijn in een motorwinkel of -garage?
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 01/08/2006 :  17:57:28  Show Profile
zal even vragen aan een motorzaak hier in de buurt.
Ondertussen heb ik wel even de bobijn afgekoppeld en geprobeert de demareren,maar hij wilt ook niet, dus zou het wel die ht bobijn zijn???
er was hier toevallig een electronica specialist hier bij mij, hij heeft ook de condensator eens bekeken eb gemeten.Volgens hem is die nog goed.

toen de ht bobijn afgekoppeld was en ik probeerde elec te demareren sprongen er vonkjes uit ter hoogte van de kooltjes...(zie foto) , hij wilde nier verder demareren....
quote:
Originally posted by michel

Zou dat dan niet te vinden zijn in een motorwinkel of -garage?


Edited by - juweeltje on 01/08/2006 18:20:40
Go to Top of Page

kurt
Forum Admin

433 Posts

Posted - 01/08/2006 :  19:11:43  Show Profile  Visit kurt's Homepage
Dat is een volledig ander onstekingsysteem dan op een Lambretta.
Een vast anker met kooltjes. Dient deze dan ook als elec. starter?
Dat loopvlak v.d kooltjes op het anker lijkt nogal aangebrand, moet je dat niet wat proper zetten met heel fijn schuurpapier? Zijn d e kooltjes nog goed? Dat is ook een typisch vervangartikel.
Allicht heb je 2x 6V batterij in serie om aan 12V te komen? Mogelijk is je bobijn toch 6V, staat er niks op?. Zijn de batterijen voldoende geladen (nieuwe?) om voldoende startstroom te leveren? Heb je daar geen spec's of schema's van? Vonkjes aan de collector zijn niet abnormaal maar het moeten nu ook weer geen lasvonken zijn wat duidt op slecht kontakt.
Een oude bobijn vervang je best preventief zelfs als de motor (soms) nog start, want bij warmt krijg je mogelijks onregelmatige problemen.
Een modern exemplaar 6v (12v?) met blote kern werkt goed op een Lambretta. Electrode afstand van de bougie hou je best op 0,50mm of zelf nog iets min.
Een condensator is niet makkelijk uit te meten, best meteen vervangen voor de luttele kost.
Staat je onsteking wel correct afgesteld, ik ken de waarde niet voor NSU maar pakweg 21░ vooronsteking zal niet veraf zijn.

Op de rit zondag ll. was er ook iemand mee met een NSU prima maar dat was een nog recenter model die helemaal niet meer leek op een Lambretta LD. Ken jij die gast Sam?
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 01/08/2006 :  19:32:30  Show Profile
de anker is vast volgens mij doet hij dienst als elec starter.
het is zeker een 12 volt circuit, origineel zijn het 2 x 6 in serie, maar ik heb een nieuwe 12 volt genomen.
de koolborsteltjes zijn volgens mij nog goed genoeg, en wat opgepoetst nu.
bobijn is zeker 12 volt, geen twijfel mogelijk
ontsteking zou moeten goed zijn, andere kon ik een 2 tal dagen geleden toch niet rijden???
ziehier het schema dat ik kon vinden:
quote:
Originally posted by kurt

Dat is een volledig ander onstekingsysteem dan op een Lambretta.
Een vast anker met kooltjes. Dient deze dan ook als elec. starter?
Dat loopvlak v.d kooltjes op het anker lijkt nogal aangebrand, moet je dat niet wat proper zetten met heel fijn schuurpapier? Zijn d e kooltjes nog goed? Dat is ook een typisch vervangartikel.
Allicht heb je 2x 6V batterij in serie om aan 12V te komen? Mogelijk is je bobijn toch 6V, staat er niks op?. Zijn de batterijen voldoende geladen (nieuwe?) om voldoende startstroom te leveren? Heb je daar geen spec's of schema's van? Vonkjes aan de collector zijn niet abnormaal maar het moeten nu ook weer geen lasvonken zijn wat duidt op slecht kontakt.
Een oude bobijn vervang je best preventief zelfs als de motor (soms) nog start, want bij warmt krijg je mogelijks onregelmatige problemen.
Een modern exemplaar 6v (12v?) met blote kern werkt goed op een Lambretta. Electrode afstand van de bougie hou je best op 0,50mm of zelf nog iets min.
Een condensator is niet makkelijk uit te meten, best meteen vervangen voor de luttele kost.
Staat je onsteking wel correct afgesteld, ik ken de waarde niet voor NSU maar pakweg 21░ vooronsteking zal niet veraf zijn.

Op de rit zondag ll. was er ook iemand mee met een NSU prima maar dat was een nog recenter model die helemaal niet meer leek op een Lambretta LD. Ken jij die gast Sam?


Edited by - juweeltje on 01/08/2006 20:25:18
Go to Top of Page

LambrettaSam
Advanced Member

399 Posts

Posted - 01/08/2006 :  19:56:20  Show Profile  Visit LambrettaSam's Homepage  Click to see LambrettaSam's MSN Messenger address
quote:
Originally posted by kurt
Op de rit zondag ll. was er ook iemand mee met een NSU prima maar dat was een nog recenter model die helemaal niet meer leek op een Lambretta LD. Ken jij die gast Sam?



Bedoel je die gast met zijn oranje NSU? Da's een prima IV. Een gast uit Spa.

Lambretta greetings,
Sam
Lambretta Club Belgium Member
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 02/08/2006 :  16:20:16  Show Profile
gezien er een vonk aan de koolborsteltjes bevindt bij het proberen te demareren, heb ik gezocht achter nieuwe exemplaren.Moeilijk te vinden maar gelukkig gevonden in duitsland (via ebay), voor 13 euro....
zal ook dan dat eerst vervangen........


Edited by - juweeltje on 02/08/2006 16:20:58
Go to Top of Page

kurt
Forum Admin

433 Posts

Posted - 02/08/2006 :  21:18:42  Show Profile  Visit kurt's Homepage
blijkbaar dient dit anker zowel om te starten als om elec. op te wekken. Ik zie niet goed hoe de visplatinÚs bediend worden. Zit er daar ergens een nok op die de visplatinÚs elke toer 1x opent?
Een vliegwiel heb je niet? Dat anker is het vliegwiel vermoed ik. De alu ronde plaat waar ook de condensator op zit die staat toch vast gemonteerd? Zou dit systeem magneto of batterij onsteking zijn? Van het draadschema worden we niet veel wijzer
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 03/08/2006 :  15:15:17  Show Profile
Kurt,
de visplatinÚs wordt geopent door een soort hefboomje die aan de binnenkant zit van het deksel die boven alles komt (zie foto)
de alu plaat waar de condensator opstaat is inderdaad vast
gezien mijn geringe kennis heb ik geen idee of dit batterijonsteking of magneto onsteking is, hoe kom ik dat te weten...?
quote:
Originally posted by kurt

blijkbaar dient dit anker zowel om te starten als om elec. op te wekken. Ik zie niet goed hoe de visplatinÚs bediend worden. Zit er daar ergens een nok op die de visplatinÚs elke toer 1x opent?
Een vliegwiel heb je niet? Dat anker is het vliegwiel vermoed ik. De alu ronde plaat waar ook de condensator op zit die staat toch vast gemonteerd? Zou dit systeem magneto of batterij onsteking zijn? Van het draadschema worden we niet veel wijzer

Go to Top of Page

kurt
Forum Admin

433 Posts

Posted - 04/08/2006 :  23:25:03  Show Profile  Visit kurt's Homepage
Moet daar geen veertje aan die nok zitten?
Dat is inderdaad een Dynastart systeem. De dynamo doet zowel dienst als startmotor en als spanninsgopwekker eens de motor draait, mooi systeem. Dat vraagt wel een goede batterij om voldoende startstroom te voorzien, alsook goede contacten en kooltjes. En je laadcircuit zal in orde moeten zijn om de batterij bij te laden.
Ik vermoed dat het een batterij onsteking zal zijn, waar wordt de voedingsdraad voor de HT bobijn afgetakt? Allicht via de batterij en niet vanaf de dynamo = Zonder batterij heb je geen onsteking.
Wat met het onstekingstijdstip staat die op +/-21░? Hoe je dat doet is hier reeds aan bod gekomen.
Wat met je carburatie, als je tank vol roest zit mag je de carbu kuisen zo veel je wil, dan zal je inderdaad een paar km kunnen rijden en stil vallen.
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 05/08/2006 :  11:19:28  Show Profile
Kurt,
potverdikke, inderdaad er is daar blijkbaar een veertje tekort!
als ik op de site van http://www.nsu-motzke.de/ kijk en naar de onderdelenlijst van de elc motor bij nsu prima zie ik staan: retraction pring for flyweight.....
kan blijkbaar ook aan heel kleine dingen liggen......hoop ik
zal direct een veertje zoeken
je weet wel toen ik heel in het begin zei dat de ht bobine ontzettend warm kreeg....wel soms wel heel warm en de ander keer dan gewoon warm wanneer die de zuiger in een bepaalde stand staat...... zou die veer daar iets mee te maken hebben,maar wat doet dat hefboopje precies, die genaakt niets...?
de voedingsdraad zou dat normaal op schema, de gele kabel zijn die van contact naar ht gaat...?nee?
zal de carbu ook nog eens bekijken, ik had die volledig gekuist.Tank had ik enkel malen gespoeld, misschien beter behandelen....
heb ondertussen ook nog wat extra kuiswerk gedaan....




quote:
Originally posted by kurt

Moet daar geen veertje aan die nok zitten?
Dat is inderdaad een Dynastart systeem. De dynamo doet zowel dienst als startmotor en als spanninsgopwekker eens de motor draait, mooi systeem. Dat vraagt wel een goede batterij om voldoende startstroom te voorzien, alsook goede contacten en kooltjes. En je laadcircuit zal in orde moeten zijn om de batterij bij te laden.
Ik vermoed dat het een batterij onsteking zal zijn, waar wordt de voedingsdraad voor de HT bobijn afgetakt? Allicht via de batterij en niet vanaf de dynamo = Zonder batterij heb je geen onsteking.
Wat met het onstekingstijdstip staat die op +/-21░? Hoe je dat doet is hier reeds aan bod gekomen.
Wat met je carburatie, als je tank vol roest zit mag je de carbu kuisen zo veel je wil, dan zal je inderdaad een paar km kunnen rijden en stil vallen.


Edited by - juweeltje on 05/08/2006 14:12:37
Go to Top of Page

kurt
Forum Admin

433 Posts

Posted - 06/08/2006 :  22:57:03  Show Profile  Visit kurt's Homepage
volgens mij moet dat veertje idd zo komen. Die hefboom wordt allicht bediend door een nok ergens op de as van de krukas. De visplatinÚs worder er door open geduwd. Zie maar eens er moet ergens een bobbel op zitten die een paar mm dikker is.
Die koperen lammellen op het anker waar de kooltjes op wrijven krijg je die niet properder? Koperkleur ipv zwart?
Snap niet goed dat de bobijn zou warmer door de stand van de zuiger? Hoe bedoel, tijdens het rijden?
Die gele draad? Hmm, ben ook niet echt vertrouwd met batterij onsteking. Welke draden komen er op de visplatines? De rest ziet er proper uit.
Go to Top of Page

juweeltje
Average Member

74 Posts

Posted - 07/08/2006 :  16:22:59  Show Profile
voila, veertje zit erop, dat hefboompje keert mooi terug.
de visplatinÚ wort geopend door die buis op de achterkant van het vliegwiel (aangeduid in lilakleur)
die buis is net iets ovaal (echt nie veel +-1.2mm verschil) voor de helft.Je kan het zelfs zien op de foto al is het moeilijk.
Ik wacht nu nog op mijn bestelde koolborsteltjes, komen waarschijnlijk dins of woensdag binnnen.Het zwart dat je ziet op het anker is niet echt zwart, het is eerder lichtspeling (aan zijkant is zwart ,maar het kan er precies niet af, ik durf er ook niet teveel aan wrijven) waar de kooltjes op wrijven zijn ze wel wat afgeschuurd maar volgens mij goed genoeg...
op de visplatinÚ komt het kabeltje toe van de condensor, er gaan ook een kabeltje (zwart) naar de HT bobine en verolgens gaat er een kabeltje naar de regelkast
nee, toen ik de sleutel in het contact stak, kwam de ht bobine heel warm, en dan weer precies niet als ik de volgende keer probeerde, ik verstond hetzelf ook nie.Hoedan ook, van zodra de borsteltjes binnen zijn,monteer ik ze en probeer ik opnieuw, ik ben benieuwd.....ik hooooooooopppp

quote:
Originally posted by kurt

volgens mij moet dat veertje idd zo komen. Die hefboom wordt allicht bediend door een nok ergens op de as van de krukas. De visplatinÚs worder er door open geduwd. Zie maar eens er moet ergens een bobbel op zitten die een paar mm dikker is.
Die koperen lammellen op het anker waar de kooltjes op wrijven krijg je die niet properder? Koperkleur ipv zwart?
Snap niet goed dat de bobijn zou warmer door de stand van de zuiger? Hoe bedoel, tijdens het rijden?
Die gele draad? Hmm, ben ook niet echt vertrouwd met batterij onsteking. Welke draden komen er op de visplatines? De rest ziet er proper uit.


Edited by - juweeltje on 07/08/2006 16:26:33
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 Forum Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Lambretta Forum Belgium © lambretta.be Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.06